vertragingenbij HVW en vakbonden

vertragingenbij HVW en vakbonden

Onze organisatie ontvangt meldingen van kunstenaars die klagen over de onbegrijpelijk traagheid van uitbetalingsinstellingen, zowel vakbonden als HVW.
(In België kennen we het fenomeen dat zowel privé organisaties-vakbonden uitkeringen mogen uitbetalen als de overheid die dit zelf doet via HVW-Capac).

Contact opnemen met een uitbetalingsinstelling blijkt zeer moeilijk te zijn. Men raakt telefonisch nauwelijks binnen. Afspraken kunnen pas gemaakt worden na 3 of 4 weken in het beste geval. Ondertussen hebben de kunstenaars geen inkomen.

Nochtans is het Handvest van de Sociaal Verzekerde gebaseerd op een aantal principes. Een van deze principes is de redelijke termijn. Een ander principe is dat de instelling verplicht is de sociaal verzekerde "alle dienstige inlichtingen" te bezorgen. De instelling dient uit "eigen beweging alle bijkomende informatie te verschaffen die nodig is”. Dit ondermeer zowel voor de behandeling van een verzoek, of behoud van rechten van de sociaal verzekerde.
We stellen regelmatig vast dat er stevig gezondigd wordt tegen deze principes, zowel door vakbonden als HVW.
Dossiers slepen doorgaans al regelmatig maanden aan. Dit is nog verergerd met de corona crisis.
 
Getuigenis van een kunstenaar:”Vandaag 2h geprobeerd binnen te raken, alsof ik met een belspelletje meedeed : bellen, overbezet, neerleggen, bellen, overbezet,... Uiteindelijk tóch iemand aan de lijn gehad. 'Hoe is uw naam meneer en wat is uw rijksregisternummer?' ( terwijl ik dat laatste eerst had moeten intikken om doorgeschakeld te kunnen worden ). Even mijn dossier ingedoken, er niet aan uit kunnen en afsluiten met de woorden 'ik ga u doorschakelen meneer', waarna de lijn 'toevallig' 'oeps' afbreekt. Die truc hebben ze op 14 dagen tijd al 5 of 6 keer toegepast. En we zitten weer bij het belspelletje” (een zanger-toetsenist)
 
Nog een getuigenis:
Het is inderdaad onwaarschijnlijk. Je vraagt je af of het sabotage is of gewoon incompetentie. De HVW is gewoon onbereikbaar, ik hang 90 minuten aan de telefoon en krijg nooit iemand aan de lijn, mails en aangetekende brieven worden gewoon niet beantwoord, de burelen zijn dicht en toen het nog open was moest je weken wachten op een afspraak en werd je "geholpen" door iemand die van toeten noch blazen wist, en die duidelijk dacht dat hij daar was om de klant te straffen en te vernederen.
Ik begrijp ook niet waarom ik niet doodgewoon mijn dokumenten zelf naar de RVA kan sturen maar via de HVW moet gaan. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd, en telkens duurt het weken of maanden voor ik verneem (via mijn profiel op HVW-site) wat ze nu weer willen. Namelijk, altijd opnieuw dezelfde dokumenten die ik ze al vier keer (letterlijk 4) opgestuurd heb.
Ik heb geen flauw idee waarom, ik weet niet waar het probleem zit dus ik kan het ook niet oplossen. Een vijfde keer hetzelfde opsturen. Enzovoorts. Op vragen krijg ik geen enkel antwoord. Kafka in het kwadraat.
Intussen zie ik geen cent, al zeven maanden lang.” (een klassiek contrabassist)
 
We hebben ook een dossier waar de uitbetalingsinstelling FGTB (brussel) is en een van ACV (Antwerpen). In beide gevallen slepen deze dossiers ook al maanden aan. Men bevestigt in een van deze dossiers dat men inderdaad de taakloon-berekening niet heeft toegepast (ondanks het feit dat een aantal contracten zonder enige twijfel wel via taakloon waren). Een nieuwe berekening die gemaakt wordt, daar maakt men opnieuw dezelfde vergissing, en daarna nog eens. En zo blijft dit dossier maanden aanslepen.
 
Nog een dossier:
Beste, 
Ik ben een jonge kunstenaar uit Brussel en heb sinds een jaar het Kunstenaar statuut. 
Ik moest mijn statuut verlengen begin Juli en heb deze tijdig in orde gebracht met alle nodige documenten die werden gevraagd door HVW en RVA. 
Desondanks ben ik sinds dien niet meer betaald. Ik heb sinds een maand meermaals gebeld, gemaild, klacht ingediend etc zonder antwoord. 
Online vind ik enkel dat ik mijn dossier moet vervolledigen maar wat, wie of hoe is niet duidelijk. 
Telefoonlijnen van HVW zijn altijd gesatureerd en wanneer ik iemand aan de lijn krijg kan ze me niet verder helpen. 
RVA stuurt me naar HVW en vise versa, ik keerde me ondertussen naar noodfondsen, cultuur coronapremies etc maar die hulp komt veel te laat.
Ondertussen heb ik twee weken geleden met OCMW contact opgenomen maar die blijven me ook rondsturen. 
Na mijn bezoek aan HVW vanochtend, eisend om iemand te zien en maar pas geholpen kunnen worden de 10 augustus (terwijl ik ik een maand geleden een afspraak had gemaakt voor de 13 ten vroegste) ben ik ten einde raad. 
Ik ben met alles in orde en er wordt geen gevolg gegeven aan mijn situatie voor redenen die niemand me kan verduidelijken. 
Ik werk in het onderwijs en in de evenementen sector en wij moesten ons ook enorm heruitvinden om het effect van de pandemie te verlichten en dragen dus het is een abominatie dat deze zelfde beweging niet wordt gemaakt vanuit de overheidsinstantie die deze oefening net zou moeten stimuleren. ”
 

Lid worden, niets dan voordelen

U kan ook lid worden, dan geniet u van alle voordelen van een lidmaatschap:

U kan vrijblijvend een doorlichting van uw verzekeringen krijgen, specifiek voor de sector, u krijgt diverse kortingen, ook VZW's kunnen lid worden, u kan via zoekfuncties de FAQ/Adviesvragen raadplegen. Bepaalde zaken zijn publiek (P), andere zijn voorbehouden voor leden (L).
Zie alle voordelen op deze pagina

Voor alle vragen, afspraken, je dossier, ... gebruik support@artistsunited.be
Je krijgt binnen de 48u (werkdagen) een antwoord.