Open brief van federaties van de culturele sector aan het Overlegcomité

De culturele federaties vragen de politici om de bestaande regels voor de culturele sector te herzien in het licht van het Overlegcomité van 22 december.

Mijnheer Alexander De Croo, minister-president,
Mevrouw Sophie Wilmes en Petra De Sutter, vice-ministers-presidenten,
Pierre-Yves Dermagne, Georges Gilkinet, Vincent Van Quickenborne, vice-premiers,
De heer Pierre-Yves Jeholet, minister-president van de FWB,
De heer Jan Jambon, minister-president van het Vlaams Gewest en de Vlaamse Gemeenschap,
De heer Oliver Paasch, minister-president van de Duitstalige Gemeenschap,
De heer Rudi Vervoort, Minister-President van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest,
De heer Elio Di Rupo, minister-president van het Waals Gewest,

Mr. de Premier, Dames en heren, vice-premiers,
Ministers-Presidenten van de Gewesten en Gemeenschappen,

Zoals u ongetwijfeld weet, waren de besluiten die tijdens de laatste vergadering van de Overlegcomité op 3 december 2021 zijn genomen, eens te meer een regelrechte ramp voor de hele culturele sector, zowel de gesubsidieerde als de niet-gesubsidieerde.

De beperking van de capaciteit tot 200 personen, ongeacht de totale capaciteit van de zalen en hun uitrusting, is een volstrekt onsamenhangend besluit dat tegen het gezond verstand in werd genomen.

De gevolgen hiervan zijn verschrikkelijk in termen van ticketverkoop, verlies van partners en coproducenten, en ook werkgelegenheid, waardoor een sector die toch al op zijn knieën ligt, wordt gedestabiliseerd. Bovendien eist het feit dat wij voortdurend onverwachte en vergaande veranderingen moeten doorvoeren, zijn tol in de organisatie en tast het de energie van onze teams aan. De menselijke tol is zeer hoog. Veel exploitanten hebben hun programma's al moeten annuleren of uitstellen als gevolg van het laatste Overlegcomité - en voor velen, organisatoren en leveranciers, is de schade onherstelbaar. Zelfs indien de limiet van 200 personen zou worden herzien, zullen sommigen pas over enkele maanden opnieuw kunnen openen.

Uw beslissingen zaaien verwarring bij het publiek en creëren een angstwekkende situatie: zelfs kleine zalen met minder dan 200 zitplaatsen worden benadeeld, evenals openluchtactiviteiten! Er wordt nog steeds gediscrimineerd tussen degenen die met 100% capaciteit kunnen doorgaan en alle anderen wier activiteiten beperkt of onmogelijk zijn. De grens van 200 toeschouwers is geen proportionele maatregel. Het is absurd.

Wij verzoeken u bij uw besluitvorming rekening te houden met de resultaten van wetenschappelijke studies die hebben aangetoond dat deelname aan culturele evenementen veilig is. Het tegendeel suggereren is ongegrond en moet stoppen.

Het is absoluut noodzakelijk dat er besluiten op het Overlegcomité van 22 december 2021 worden genomen ten gunste van een onmiddellijke heropening voor 100% van de culturele sector, vòòr de toegang tot cultuur voor iedereen, en dat beslist wordt dat dit ongenuanceerde systeem van beperking van de drempels, wordt afgeschaft.

Als tegenprestatie verbinden wij ons ertoe - zoals wij altijd al hebben gedaan - veiligheidsmaatregelen te nemen die in verhouding staan tot het reële risico, teneinde de veiligheid van het publiek, de artiesten en het personeel van de zalen te garanderen.

Verscheidene leden van het Overlegcomité hebben zich in de pers reeds uitgesproken voor een echte versoepeling van de huidige maatregelen. Wij vragen dat deze intentieverklaringen worden omgezet in duidelijke besluiten die ons in staat stellen het jaar 2022 met sereniteit tegemoet te zien en garanties te bieden voor stabiliteit en voorspelbaarheid.

Wij danken u bij voorbaat voor uw steun.

Steeds bereid u e ontmoeten en verdere toelichtingen en informatie te verschaffen;
met de meeste hoogachting,

Voor de federaties van de culturele sector, Françoise Havelange (Federatie van werkgevers in de podiumkunsten - Fédération des employeurs des Arts de la Scène) Baudouin Rémy (Fédération de la Culture Indépendante) Virginie Devaster (Kamer van Schouwburgen voor kinderen en jongeren - Chambre des théâtres pour l’enfance et la jeunesse)

Ondertekenaars
ABDIL – Auteur.trice.s de la Bande Dessinée et de l’Illustration Réuni.e.s ; ACC – Association des Centres culturels de la Communauté française de Belgique ; AIRES LIBRES – Fédération des Arts forains, du Cirque et de la Rue ; AMBITUS – Fédération des ensembles belges indépendants des musiques classiques ; ARRF – Association des réalisateurs et réalisatrices francophones ; ARTISTS UNITED ASSPROPRO – Association des Programmateurs Professionnels) ; ASTRAC – Réseau des professionnels en Centres culturels) ; Court-Circuit : Pôle Musiques Actuelles – Fédération d’organisations de concerts ; CTEJ – Chambre des théâtres pour l’enfance et la jeunesse ; FACIR – Fédération des auteurs compositeurs interprètes réunis ; FBMU – Fédération des Bookers et Managers Uni·e·s ; FEAS – Fédération des employeurs des Arts de la Scène ; FCI – Fédération de la Culture Indépendante ; M-Collectif – Marionnettes, théâtre d’objet et arts associés en FWB ; UAS – Union des Artistes du Spectacle

Lid worden, niets dan voordelen

U kan ook lid worden, dan geniet u van alle voordelen van een lidmaatschap:

U kan vrijblijvend een doorlichting van uw verzekeringen krijgen, specifiek voor de sector, u krijgt diverse kortingen, ook VZW's kunnen lid worden, u kan via zoekfuncties de FAQ/Adviesvragen raadplegen. Bepaalde zaken zijn publiek (P), andere zijn voorbehouden voor leden (L).
Zie alle voordelen op deze pagina

Voor alle vragen, afspraken, je dossier, ... gebruik info@artistsunited.be
Je krijgt binnen de 4 werkdagen een antwoord.