Neushoornlied

Neushoornlied

Geachte Minister, geachte Heer Gatz,
U stuurde een verkenner het veld in. Zijn studie is af. Koen Vandyck stelt vragen bij de rol van het symfonieorkest, ‘als meest veeleisende, traditionele en duurste vorm van muziekbeoefening’. Het rapport van Dhr. Vandyck trekt opvallend veel op de plannen over de nationale orkesten.[1]
De cliché's plaatsen wij alleszins bij de mythes over orkesten, net zoals de dooddoener dat “orkesten op uitsterven staan, te duur zijn en hun publiek veroudert en krimpt.”

Wij zijn erg benieuwd naar uw uiteindelijke beslissingen. Wij geloven niet dat een orkestmusicus ‘de neushoorn van de sector’ is die met uitsterven zou bedreigd zijn. In tegendeel kijken wij hoopvol uit naar uw plannen. ArtistsUnited nuanceert en en denkt graag mee, ook bij praktische en politieke oplossingen.

Het orkest staat helemaal niet op uitsterven, de zalen zitten vol bij orkesten en operahuizen. Zowel met jongeren als ouderen. Dat er meer ouderen naar concerten gaan? Dat is net een groeiende demografische groep, het publiek wordt dus groter. Het afschaffen van orkesten gebeurde in het verleden om economische redenen (en dan nog foutieve economische redenen). Wij hebben vragen bij die tendens om alles enkel in cijfers en statistieken te zien. De vele initiatieven met onderwijs, ieder kind een instrument (JEKI Duitsland, opMaatorkest in Antwerpen), de volle zalen, het zijn allemaal te mooie en kwetsbare rijkdommen om niet te koesteren.

De middelen die naar culturele instellingen en orkesten gaan, zijn geen subsidies maar investeringen. Er is een onbetwistbare return on investment. Orkesten en culturele instellingen dragen bij tot een betere wereld, ook budgettair! De culturele sector is de derde werkgever in Europa. Lyon, Leipzig en het Gewandhaus toonden met harde cijfers aan dat elke geïnvesteerde euro een veelvoud opbrengt. Moeten er dan niet net meer orkesten en culturele instellingen komen? Een sterke stad heeft een sterke culturele verankering nodig. Rotterdam is fier op zijn orkest. Meer investeren in cultuur = meer return in de economie. Is dat niet wat elke bloeiende stad nodig heeft?

Opnieuw valt het Kunsthuis trouwens in de prijzen met de recente nominatie voor een beste productie en beste koor. Het wordt een gewoonte. Hoe dat te rijmen valt met het predicaat ‘middelmatig’ is ons niet duidelijk. Wij kunnen op basis van de feiten die beoordeling niet delen, zelfs niet begrijpen. En ik raad iedereen aan de vibrerende zaal bij een concert met Bruphil en hun nieuwe chef-dirigent mee te maken. Of de (her)ontdekking van de sterren die musiceren met de Filharmonie, het tovert sterren in de ogen. 

ArtistsUnited nam het initiatief om musici van verschillende orkesten samen te brengen. Er was een heel grote respons en voor de eerste maal in tientallen jaren discussieerden orkestleden van de orkesten in België samen over de uitdagingen die op hen afkomen tijdens meerdere adviesraadvergaderingen. De musici willen dat hun stem gehoord worden. Samen bezitten ze vele tientallen jaren ervaring over het reilen en zeilen van orkesten. Zij willen hun orkesten verdedigen, maar de intenties gaan verder: zij zien zich ook als de ambassadeurs van de sociale rol van orkesten en cultuur in de maatschappij. 

Wij willen in herinnering brengen dat orkesten worden geleid door ongelofelijk gedreven mensen, directeurs, intendanten, artistieke planners waar je soms van denkt dat hun bed in het concertgebouw of operahuis staat zo aanwezig zijn ze er. En musici pieken elke perfomance naar hoogtepunten, vergelijk het met topsporters.

Wij zijn er zeker van dat u met een lange termijn visie op orkesten, receptieve (concert)zalen, opera en educatie naar buiten zal komen. Elke paar jaar een hoorzitting organiseren zonder een langer toekomstperspectief zijn de musici en instellingen terecht moe.

ArtistsUnited bewees in het dossier Munt-NOB dat zij gedragen concrete en constructieve voorstellen op tafel kan leggen.[2] Met aandacht voor een sterk artistiek inhoudelijk verhaal als startpunt. Maar ook met de nodige pragmatiek: De toplaag van de musici dreigt naar het buitenland te verdwijnen. Topmusici moeten net zuurstof hebben voor reflectie en zijn ook de enigen die knowhow kunnen doorgeven op conservatoriumniveau.

De verloning van een orkestmusicus of korist ligt in Vlaanderen echter 10 à 15% lager in vergelijking met het onderwijs. Het is logisch dat bij beperkte middelen een musicus of korist maar eenmaal zou moeten betaald worden door Vlaamse subsidies, in welk gesubsidieerd gezelschap hij of zij ook zou mogen spelen. Maar dan wel een correcte verloning die bijvoorbeeld de vergelijking met het onderwijs kan doorstaan.

Indien men effectief en oprecht een volwaardige lyrische programmatie (opera) en een volwaardige symfonische programmatie wenst te behouden en verzekeren in de toekomst, wat heeft men dan nodig? Twee afdelingen of luiken die voldoende bemand zijn om tezelfdertijd deze artistiek hoogstaande volwaardige programmatie te kunnen uitvoeren. De standaardbezetting van 2 typische standaardwerken, de opera Nabucco van Verdi en de symfonie nr 5 van Tjaikofsky is respectievelijk 72 en 75, totaal 147 musici.

In het door beide orkesten, beide artistieke commissies en beide directies aanvaarde alternatieve tienpuntenplan Munt-NOB bijvoorbeeld wordt als principe uitgegaan van deze ordegrootte van ensembles (totaal een 145-tal musici). Ook de plaatselijke vakbondsafgevaardigden zijn het eens met de principes in deze nota. (zie ondertekenaars van het alternatieve tienpuntenplan ‘Uitgangspunten en principes in het dossier Munt-Nob’)

Wij zijn ervan overtuigd dat een vorm van samenwerking positief kan zijn indien men garanties geeft op een sterk artistiek inhoudelijk verhaal. Indien men voldoende aandacht heeft voor de verschillende rollen die de orkesten spelen en te spelen hebben. Indien men een gefundeerde lange termijnvisie voorstelt die meer omvattend is dan wat we de laatste 10 jaar te horen hebben gekregen. En indien men een warm hart betoont voor schitterend presterende instellingen en hun medewerkers.

ArtistsUnited is voor u beschikbaar en en denkt graag mee, ook bij praktische en politieke oplossingen.

 

Servaas Le Compte, coördinator, 0495 508 408

Mario Maes, voorzitter           

info@artistsunited.be

www.artistsunited.be

 

[1] Fusieplan Dhr. Blanchard - Dhr. Reynders: Dit plan gaat uit van een samenvoeging binnen 9 jaar ten laatste, met slechts nog een 126-tal musici in totaal.

Het huidige kader van beide orkesten gaat uit van 94 en 96 musici, totaal 190.

Realiteit laatste jaren is echter 87 en 83 musici, totaal 170

Het plan Blanchard spreekt van 126 musici, Dhr. Reynders spreekt van 130 musici. Men gaat dus uit van een banenverlies van ruim 40 musici. Dit zal ook een negatieve invloed hebben op de tewerkstellingskansen van afgestudeerde musici aan onze conservatoria!
Dit plan en voornamelijk het minimalistische aantal musici veroorzaakt heel veel spanning bij de betrokken musici en leidt tot een begrijpelijke negatieve positie ten overstaan van dit plan.

 

[2] http://www.artistsunited.be/nl/content/blog/uitgangspunten-en-principes-...

3 Reacties

ArtistUnited Beheerder March 10, 2016

Reactie via mail: de cijfers kloppen niet ivm publieksbereik

ArtistUnited Beheerder March 10, 2016

reactie via mail: ivm het Kunsthuis, wij zijn voor dit jaar 8 keer genomineerd!

ArtistUnited Beheerder March 10, 2016

reactie via mail: cijfers over individuele bezetting en benutting kloppen niet in mijn geval

Laat een bericht achter


Lid worden, niets dan voordelen

U kan ook lid worden, dan geniet u van alle voordelen van een lidmaatschap:

U kan vrijblijvend een doorlichting van uw verzekeringen krijgen, specifiek voor de sector, u krijgt diverse kortingen, ook VZW's kunnen lid worden, u kan via zoekfuncties de FAQ/Adviesvragen raadplegen. Bepaalde zaken zijn publiek (P), andere zijn voorbehouden voor leden (L).
Zie alle voordelen op deze pagina

Voor alle vragen, afspraken, je dossier, ... gebruik info@artistsunited.be
Je krijgt binnen de 4 werkdagen een antwoord.