De oren van mijn moeder, Sabam en auteursrechten

De oren van mijn moeder, Sabam en auteursrechten

Voorspel van een hit...

De vraag over de kip of het ei is dikwijls gesteld. Arno, Piet, Joris en Jeroen, wie schreef een nummer het eerste? Als het over een song gaat, wat maakt die volgens u origineel? En wie was de eerste bij nummers die erg op elkaar lijken. Daar bestaat onder andere het boek en the site The Orginals (Arnold Rypens) over. Boeiende lectuur! Van het Adagio for strings van Barber dat door DJ Tiësto gebruikt werd tot you name it, zowat elk nummer werd wel eens 'geleend' of niet..? En wat is de rol van Sabam? Lees onderstaande verhaal, geef je mening en WIN HET BOEK "The Originals - Prequel of the hits"

Sabam hanteert ondermeer volgende parameters bij het vergelijken van nummers : het aantal maten (...), de duurtijd, de maatsoort, het genre, het tempo, de toonaard waarin het stuk staat en de gebruikte instrumenten. (Neen, dat is geen grapje, dat staat zo in verslagen van de expertencommissie van Sabam).

Enkele van die parameters verbazen inderdaad voor een muzikant. Betekent dit dat we dus niet leentjebuur spelen als we de duurtijd, tempo (!) of het aantal maten (!!) wat aanpassen. Absurd? Neen, hoor. Heel concreet is dat wat men kan lezen in beoordelingen. Nog grover is dat men ook het ‘genre’ vergelijkt. ‘Genre’ is om te beginnen al een volslagen vage kwalificering. Dit moet toch wat bekommernissen doen rijzen bij musici.

Laten we er een enquête en prijsvraag aan toevoegen:
Is er een link tussen de nummers: "De trein gemist" en "Les yeux de ma mère"?
Oordeel zelf: https://www.youtube.com/watch?v=a1ZuxXmcZUg


Een verhaal
Zo klonk ‘de trein gemist’ van Jeroen Le Compte in 1985. Erna ‘Les yeux de ma mère’ van Arno uit 1995. Is er niet een zekere gelijkenis? Wat denkt u? En waarom komt dit nu pas aan de oppervlakte? Wacht tot u het verhaal hoort achter beide liedjes.
Toen Jeroen ‘De trein gemist’ schreef, studeerde hij nog klassieke gitaar. Een mede-student was Piet aan wie Jeroen vroeg of hij diens begeleidingsgitarist wilde worden, waartoe hij Piet z’n liedjesrepertoire leerde kennen, dat ook het versgeschreven ‘De trein gemist’ omvatte. De samenwerking ging niet door, Piet ontpopte zich tot drummer voor o.a. Arno’s project ‘Charles et les Lulus’. Pas een jaar geleden kwam wereldvreemde Jeroen erachter dat de muziek van ‘Les yeux de ma mère’, een liedje dat hij al altijd verdacht veel vond lijken op ‘De trein gemist’, gecomponeerd was door Piet.
Toeval of 'si non é vero é ben trovato.'
Wat vindt de site 'the orginals' ervan? (http://www.originals.be/nl/originals/14942)

En wat vindt U ervan?

Laat het weten via http://www.artistsunited.be/nl/contact.
Een onschuldige kinderhand haalt de winnaar uit de reacties en die wint het boek The Originals, Prequel of the hits door auteur Arnold Rypens. (Zie ook http://www.originals.be)

Lid worden, niets dan voordelen

U kan ook lid worden, dan geniet u van alle voordelen van een lidmaatschap:

U kan vrijblijvend een doorlichting van uw verzekeringen krijgen, specifiek voor de sector, u krijgt diverse kortingen, ook VZW's kunnen lid worden, u kan via zoekfuncties de FAQ/Adviesvragen raadplegen. Bepaalde zaken zijn publiek (P), andere zijn voorbehouden voor leden (L).
Zie alle voordelen op deze pagina

Voor alle vragen, afspraken, je dossier, ... gebruik info@artistsunited.be
Je krijgt binnen de 4 werkdagen een antwoord.